Zoeken
Chip tuning |
Bijna alle auto's hebben tegenwoordig één of andere vorm van een motormanagmentsysteem onder de motorkap. Het motormanagmentsysteem bepaald aan de hand van gegevens die door een tal van censoren gemeten worden in de motor, hoeveel en op welk tijdstip brandstof wordt ingespoten. ODB II tuningBij ODB II tuning wordt de motormanagmentsoftware uit de auto gelezen via de diagnosestekker. Daana wordt de nieuwe motormanagmentsoftware geupload naar de auto. Omdat er niet aan de auto hoeft te worden gesleuteld is het voor derden in eerste instantie niet te zien. Het tebehalen resultaat is het zelfde als bij het vervangen van de motormanagment IC. Dit is echter alleen mogelijk bij auto's die reeds een ODB II aansluiting hebben. Flash tuningDeze manier van tuning is min of meer het zelfde als ODB II tuning. het enige verschil is dat deze manier bedoeld is voor auto's die geen ODB II aansluiting hebben maar wel een CPU en een E-PROM aanwezig is. Bij dit type auto's zit er een diagnose stekker onder de motorkap waardoor op een soortgelijke manier de software geoptimalizeerd. bij flash tuning en ODB II tuning kunnen de oorspronkelijke instellingen ook weer terug gezet worden. Serieël tuningDit is nog een mogelijkheid om tot het zelfde resultaat te komen als flash- en ODB II tuning alleen ditmaal via de serieële poort van de CPU. Direct chip tuningIn sommige gevallen en bij wat oudere modelen is er geen e-prom aanwezig of geen aansluitings mogelijkheden. toch zijn deze auto's te tunen door de benodigde rom los te solderen en dan de chip aan de computer te koppelen door middel van een speciaal voetstuk waar je de chip in kunt plaatsen en zo de gegevens kunt uitlezen. Als dit is gebeurd dan kunnen de geoptimaliseerde gegevens op een nieuwe E-PROM worden gezet. Daarna wordt een socket op de printplaat van het motormanegmentsysteem geplaats. En vervolgens kan de "nieuwe" chip weer terug op de printplaat in de socket worden gezet. Box tuningAls al het boven genoemde niet uitgevoerd kan worden is er nog één manier om je vermogen Mechanische TuningMaar wat als je auto nog niet is uit gevoerd met een motormanagmentsysteem? dan is er nog altijd de mechanische tuning. Hiermee wordt het handmatig afstellen. van bepaalde motor onderdelen zoals de brandstofdruk, turboladerdruk, nokkenassen, zuigers en lucht-in/uit-laatsysteem. Je hebt hierbij zelf in de hand wat je laat tunen. Lees meer over mechanische tuning |